4. De kop is er af! - Reisverslag uit Gros Islet, St. Lucia van Kelly Hamming - WaarBenJij.nu 4. De kop is er af! - Reisverslag uit Gros Islet, St. Lucia van Kelly Hamming - WaarBenJij.nu

4. De kop is er af!

Blijf op de hoogte en volg Kelly

16 September 2012 | St. Lucia, Gros Islet


Hello there!

“Make every day a happy day!"

De kop is er af, ik zit hier nu al dik 2 weken, dus is het weer eens tijd voor een update, vinden jullie ook niet? Er is al heel wat gebeurd in de korte tijd dat ik hier op het eiland zit. Zoals gezegd in mijn vorige verslag, de eerste zaterdag zou ik mijn planning voor de eerste 4 maanden doorspreken. Het ziet er naar uit dat ik 2 weken achter de bar sta, zodat ik alle cocktails leer maken, erg leuk! Later in dit verhaal meer hierover, het zijn tenslotte mijn eerste ervaringen met Sandals. Na 2 weken ploegen, ga ik meer de management kant op, ik word dan ‘Assistent Bar Manager’. Waarin bar administratie, inkopen, budgeting, salarisstroken maken, bars controleren en planningen maken centraal staan. Verder staat op de planning, na 2 maanden bar, de gehele food & beverage kant. Eerst een week op de planning afdeling, dan een week Culinary Desk (ja ja, deftig woord; wat niets meer is dan zorgen dat alle reserveringen voor de verscheidene restaurants goed gepland en doorgegeven worden), daarna een week Cost Control (dus meer het financiële gedeelte), dan een week ‘Public Health’ (heeft alles te maken met de gezondheid van zowel gast als werknemer) en gedurende de 4e maand ben ik ‘Assistent F&B Director’. Een hele planning, erg afwisselend, maar dat maakt het alleen maar leuk. De rest van de dag kreeg ik vrij, net zoals de dag erna, vanwege het warme weer, ook in verband met mijn jetlag, nog even wat uitrusten om vervolgens maandag echt aan de slag te gaan.

Zondag, 2 september 2012, zijn 2 andere interns en ik naar Pigeon Island geweest. Dat ligt naast ons hotel. Aangezien we voor Sandals werken, krijgen we bijna overal korting, dat was hier dus ook het geval. Voor een klein prikkie konden we een stukje geschiedenis van het land bekijken. Eeuwen geleden was St Lucia het strijdtoneel van de Britten en de Fransen. Op Pigeon Island vind je daar van alles van terug, oude gevangenissen en forten. Je ziet hier onder andere de ruïnes van Fort Rodney, vernoemd naar de Britse aanvoerder toentertijd. Hij gebruikte dat fort, om de Franse vloot in de gaten te houden, uiteindelijk verdreef hij de Fransen van St Lucia. Het werd een Britse kolonie, tot het land in 1979 zelfstandig werd. Verder bestaat Pigeon Island uit 2 gebergtes, die beide te beklimmen zijn, wat een prachtig uitzicht oplevert!

De eerste werkdagen gingen erg goed, het werk achter de bar is erg leuk. Ik leer alle cocktails maken en er wordt van me verwacht dat ik ze binnen een paar weken ken. Inmiddels zijn we 2 weken verder, en ik weet ze zo goed als allemaal. Dus zodra ik thuis ben een cocktailparty? Haha, voor de liefhebbers natuurlijk. Wat het werk extra leuk maakt is het contact met de gasten. Er zijn altijd erg leuke gasten, die veel interesse tonen. De meeste komen uit de U.S. De eerste vraag die ik vaak krijg is waar ik vandaan kom, na ze verteld te hebben dat ik uit Nederland komt, is vaak de volgende vraag: “Is that close to Amsterdam”. Yeah right, ze hebben dus eigenlijk geen flauw benul van waar het ligt. En de derde vraag is dan vaak of ik ook wiet rook, uhm nee, niet IEDEREEN in Nederland doet dat. Sommige gasten zie je elke dag weer, dat is erg leuk. Het is vooral ook leuk als ze speciaal naar jou vragen, omdat je de vorige dag zo’n lekkere cocktail voor ze hebt gemixt. Dat maakt het erg leuk en draaglijk. Het zijn namelijk lange dagen, waarin je constant aan het heen en weer rennen bent, aangezien ze hier het woord punctualiteit niet helemaal goed begrijpen. Er zitten van die dagen bij, dat de mensen die de bestellingen moeten leveren, gewoon hun werk niet goed uitvoeren, met als gevolg dat je de helft van je drankvoorraad mist. Maar ‘No Pressure No Problem’, wat ongeveer 100 keer op een dag wordt gebruikt en waar zelfs een cocktail naar vernoemd is. Erg irritant en op je zenuwen werkend, aangezien ik graag elke gast met een tevreden gevoel (en een cocktail in hun hand) weg zie lopen. Het is allemaal nog een beetje wennen, vooral die mentaliteit. Het enige nadeel aan het werk achter de bar is, is dat mijn voeten heel erg zeer doen na een dag werken. In de eerste week had ik dan, welgeteld, 18 blaren, 11 op de ene voet en 7 op de andere voet. Niet echt prettig, maar even bikkelen en weer verder gaan. Het gaat nu al een stuk beter.

Afgelopen donderdag, na precies een week in het hotel te hebben overnacht, werd het toch echt tijd om te verhuizen naar mijn woonplaats voor de komende 10 maanden. Mijn verblijf in het hotel was echt fantastisch, het was ook vooral erg makkelijk, ik hoefde namelijk niet zelf te koken, ik hoefde niet schoon te maken en hoefde niet met de bus te reizen om op mijn werk te komen. Plus het feit dat ik een warme douche had, in het huis is hij namelijk koud, tenzij de zon de hele dag volop heeft geschenen. Ik heb me maar al te goed beseft wat voor privileges ik heb gehad. Aan de andere kant is het toch ook wel zo fijn om nu in het huis te verblijven, ik kan me nu geheel settelen en meer dingen doen met de andere interns. Eenmaal aangekomen bij de studentenaccommodatie hebben we met zijn allen wat gedronken. De interns komen overal vandaan (in totaal 17, inclusief mijzelf): Laura uit Luxemburg, Anna / Franziska (mijn kamergenoot) / Eileen / Melanie / Stefanie uit Duitsland, Ceci uit Hongkong, Katherine uit England, Roel uit Nederland, Ryan uit Schotland, Andrew uit London, Xhulio uit Albanië, Razvan uit Roemenië, Tahora (40 jaar) uit Boston en Tricia / Aruna uit Trinidad (ook een Caribisch eiland).

Wat een eiland is dit zeg, zoals al eerder gezegd in mijn vorige verslag, de contrasten zijn erg groot, de mannen zijn sexueel, en de hitte is soms erg onverdraagbaar. Onwijs warm en benauwd, wat te vergelijken is met die extreem warme dagen die we in Nederland ook hebben gehad (wat voor jullie misschien moeilijk in te denken is, want dat komt niet heel vaak voor). Vooral de nachten zijn erg warm, onze Landlord wil kosten besparen, dus geen airconditioning voor ons. Dus je begrijpt het wel, ’s nachts 10 keer wakker worden van het zweet, bah.

En ja, de mannen, dat blijft een geval apart. Als je over straat loopt, word je aangekeken alsof je in je nakie loopt. Ze staren je allemaal zo aan, het is haast racistisch, echt ongelooflijk. Verder krijg je ook gelijk een stempel ‘RIJK’ op je gedrukt, puur om het feit omdat we blank zijn. Het is dan ook zo, dat je buiten de resorts om heel weinig blanke mensen tegen het lijft loopt. Wat soms dan ook weer leuke beelden oplevert. Bijvoorbeeld een busrit naar huis, vanuit het werk, jij zit voorin als enige intern, met een blik naar achteren geworpen en je beseft dat je de enige blanke bent. Dat is toch wel een raar idee, het is een foto moment waardig eigenlijk. Dus ik zal kijken of dat ooit een keer gaat lukken.

We hebben ook een plek gevonden waar het heel koud is, namelijk de bioscoop. De airconditioning staat daar ongeveer op -10. Wat ook weer heel positief is, nu kan ik namelijk ook mijn lange broeken aan. Zondag 9 september 2012, zijn we naar de film TED geweest, erg leuke film, we hebben erg gelachen. Het grappige hier ook is, is dat de mensen heel hard mee lachen/praten/genieten. Ook als het niet grappig is dan is het nog lachen/gieren/brullen geblazen. Al met al een erg geslaagde avond, die weinig geld heeft gekost! Busreis (heen en terug), ticket voor de film plus drinken en m&m’s kost hier maar liefst €8! Echt een rip uit mijn lijf haha.

Nog een leuk verhaal, wat in Nederland nooit zou kunnen of in ieder geval nooit zou worden gedaan door iemand, is het stelen van een winkelwagentje. Vanwege de vele boodschappen die we om de zoveel dagen om hoog moeten slepen (we wonen op een heuvel), hadden we hadden we bedacht om met winkelwagentje en al naar boven te gaan. Zo gezegd, zo gedaan, en hoppa daar gingen we. En wel met succes, we zijn bovengekomen al kostte het wat moeite, maar in ieder geval minder dat met in iedere hand 4 plastic zakken vol met eten en flessen water. Voortaan doen we het altijd maar zo, tenzij we een Sandals persoon zien die ons een lift naar boven wil geven.

Het laatste wat ik nog kwijt wil aan jullie is de geweldige tour die ik heb gedaan samen met Laura, Anna en Franzi. Woensdag 12 september 2012 hadden we een tour gepland, ‘Whale&Dolphin watching’. Wauw, dat was echt ontzettend gaaf! Eerst op zoek naar dolfijnen, die vonden we al gauw. Daar hadden we geluk mee, het gebeurd namelijk wel eens dat mensen deze tour gaan doen en dat ze thuis komen zonder dat ze ook maar een enkele dolfijn hebben gezien. Het is tenslotte een tour op eigen risico, ze kunnen niet garanderen of je iets gaat zien. Gelukkig gebeurde dat niet bij ons, wij zagen al snel dolfijnen springen en voor onze boot uitzwemmen. Later op zoek naar walvissen, met wat minder geluk. Alleen het verlegen soort op een afstand kunnen bekijken, 3 walvissen. Helaas, staan die niet op de opname, de afstand was te ver. Dan maar weer terug naar de dolfijnen. Op een gegeven moment zwommen er wel zo’n 200 dolfijnen rondom onze boot. Springen en gek doen dat ze deden, echt super leuk om mee te maken. Het nadeel van deze dag was dat het super warm was, dat we alle 4 erg zijn verbrand. We lijken op kreeften, auw. Al met al, een geslaagde dag.

Nou dit was het dan maar weer voor nu, jullie hebben al genoeg leesvoer gehad dacht ik zo. Zie jullie de volgende keer weer!

Liefs,
Kel

  • 16 September 2012 - 21:48

    Wianda:

    Hey lieve Kelly,

    Wat een geweldig verhaal! Ik heb smakelijk zitten lachen!
    En wat heb je in die 2 weken al veel beleefd en meegemaakt! Een ervaring die je nooit meer zult vergeten. Geniet ervan (naast dat harde werken) en maak er een mooie tijd van!
    En wat die cocktails betreft...............ik houd me aanbevolen bij je terugkomst!

    Heel veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verslag!

    Veel liefs van Harmen, Wianda, en natuurlijk Chiel en Ruben.

  • 16 September 2012 - 21:49

    Annetjee:

    Wat leuk Kelly! Super verhaal en zo te zien ben je lekker aan het genieten! Ben benieuwd na lekkere cocktails;) Dikke tut uit Joure!

  • 17 September 2012 - 10:16

    Sandra:

    Hoi liefje
    Wat een leuk verhaal!
    Heel herkenbaar die tripjes, genieten!!!!!!!!
    Ben jaloers op 200 dolfijnen naast je zien zwemmen!
    Ik ben niet echt van de cocktails maar wil er graag een door jou voor mij laten maken!
    Dat aanstaren van die mannen moet je maar als compliment opvatten
    Je programma ziet er erg interessant en afwisselend uit! Fijn!
    Merel zit sinds gisteren bij jou in de '' buurt''. Dus wie weet kunnen jullie nog een keer wat regelen!
    Heel veel plezier liefje! GENIETEN!!!
    Kus
    Sandra

  • 17 September 2012 - 11:28

    Karin:

    Die dolfijnen, dat blauwe water en zelfs de warmte geeft vanuit Nederland jaloerse blikken, hoor.
    Het ziet eruit als vakantie maar je werkt natuurlijk ook keihard. Leuk dat je zo geniet van de toeristen en dat je veel en snel leert. En dan gezellig met leeftijdsgenoten onder elkaar. Kortom geniet van deze intensieve, bijzondere tijd.
    proost en veel plezier!!!
    Dick, Karin en de meiden

  • 17 September 2012 - 15:18

    Ellen:

    leuk verhaal emissie
    ehc xoxo

  • 17 September 2012 - 15:33

    Hilda:

    Weer zo'n leuk en uitgebreid verhaal!!! Wat geweldig dat je al zoveel beleefd en genoten hebt.
    Liefs, Hilda

  • 17 September 2012 - 17:06

    Josephine:

    Hoi Kelly,

    wat zie thet het heerlijk uit.. ben echt jaloer op je dolfijnen.. waan we mtrouwen weer helemaal op mijn eigen buitelandse verhaal (hoewel dat zuid afrika was).. ook de vraag waar amsterdam was / of ik wiet had, het easy going en walvissen kijken.. die had ik dus ook gelukkig wel gezein.. bij jou is het weer alleen een stuk beter!.. ik zeg, blijf zo heerlijk genieten zoals je nu al doet en dan komnt het allemaal helemaal goed!.. have fun!

    liefs..

  • 17 September 2012 - 18:46

    Sandra Jongejans:

    Hai Kelly,
    Wat leuk om je reisverslag te lezen en wat heerlijk dat je er zo van geniet. Super. het is natuurlijk ook hard werken maar gelukkig is er ook tijd voor ontspanning. Dat zal in het begin ook wel vermoeiend zijn al die indrukken die je daar op doe. Ga door met lekker genieten en allerlei prachtige dingen bezoeken. Je foto's zijn ook prachtig en geven een mooie indruk van de omgeving waar je zit. Dirk zal jaloers zijn ;)
    Liefs uit Assendelft en tot de volgende keer. Sandra.

  • 18 September 2012 - 11:21

    Jeannine:

    hee lieve Kel,

    druk leven daar lees ik wel(A). Mooi verhaal om te lezen.
    Veel al beleeft in z'n korte tijd.
    we missen je hier. Veel plezier nog(L)

    liefs xxx

  • 20 September 2012 - 20:56

    Walter Enz:

    Hey meis,

    leuk om te zien dat je geniet,
    doen wij ook van je verhaal.
    het is net of we er ook zijn, zo levens echt.
    geniet, werk ze en blijf zo schrijven.

    ik zal de I-pad meenemen naar je oma en dan kan ze de foto's en verhalen zien.

    kus van ons allen
    walter

  • 24 September 2012 - 23:29

    Joram:

    Zoow kel:D
    Je zou bijna medelijden krijgen, dat je het zo verschrikkelijk druk hebt;) Maar dan zie je die foto's en is het medelijden heeeeeel snel weer weg! Ziet er super uit allemaal! Leuk om te lezen dat het allemaal goed gaat! En wat betreft die cocktailparty... ik meld me vast aan:) Veel succes en veel plezier komende periode!! xx Joram

  • 26 September 2012 - 13:46

    Els:

    Hey Lieve Kelly,

    Wat kan jij verhalen schrijven zeg!! erg leuk om te lezen.
    De foto's zijn super
    Ik hoop dat je voetjes het allemaal aan kunnen haha..
    Maak er wat moois van
    dikke kus

    Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kelly

Hallo allemaal! Leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn site! Ik ga voor 10 maanden weg uit het regenachtige Nederland en vertrek naar St Lucia. Heerlijk genieten van de zon, de zee, het strand, lekkere cocktails, mooie plekken en natuurlijk mijn stage. Op deze site kunnen jullie op de hoogte blijven van mijn avonturen die ik beleef tijdens mijn stage in de Caribbean. Laat je een berichtje achter? Liefs Kelly

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 543
Totaal aantal bezoekers 39554

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2012 - 21 Juni 2013

Stage St Lucia

Landen bezocht: